Nedávno sa na Slovensku zrušil tender na záchranky, hoci potreba nových vozidiel je neodškriepiteľná. Dôsledkom sú oneskorené dodávky, ohrozenie fungovania zdravotnej starostlivosti a ďalšie riziká pre pacientov aj záchranárov. Občiansky panel by v takomto prípade pôsobil ako poistka – mohol by sa pýtať: „Kto má prospech zo zrušenia? Aké budú následky pre ľudí? Existujú lacnejšie a rýchlejšie riešenia?“ Transparentná diskusia by zabránila tomu, aby rozhodnutie vzniklo len na základe lobistického tlaku či politických hier.
1. Skutočné zastúpenie ľudí
Náhodný výber bežných občanov – seniorov, rodičov, živnostníkov – prerušuje monopol politických elít a lobistických skupín. Takýto panel reprezentuje verejný záujem, nie úzke privátne ciele.
2. Kontrola slepých miest moci
Občianske panely by mali právo pýtať sa priamo a verejne: „Prečo táto zmluva? Kto na nej zarába?“ Odpovede by boli zaznamenané a dostupné verejnosti, čím sa znižuje priestor pre korupciu a zákulisné dohody.
3. Úspory a efektivita
Príklad z Rotterdamu ukazuje, že panely dokážu odhaliť zbytočné a predražené riešenia. V ich prípade sa vďaka kombinácii „zdravého sedliackeho rozumu“ a odbornej podpory podarilo ušetriť 15 % na stavbe stanice – čo sú milióny eur v rozpočte.
4. Ochrana pred skupinovými záujmami
Krátke mandáty panelistov (napríklad len na jednu konkrétnu zmluvu) a náhodný výber znemožňujú ich dlhodobé ovplyvňovanie. Žiadna firma či politik si ich nemôže „predplatiť“.
5. Politická zodpovednosť cez verejnú hanbu
Ak minister ignoruje odporúčania panela, musí to písomne odôvodniť a zverejniť. Takáto transparentnosť vytvára tlak verejnej kontroly, ktorý často pôsobí silnejšie než samotný trestný zákon.
6. Posilnenie demokracie v praxi
Model občianskych panelov búra pocit, že moc občana sa obmedzuje len na hlasovanie raz za štyri roky. Ukazuje, že bežní ľudia so správnou podporou dokážu rozumieť aj zložitým problémom a prispieť k riešeniam.
7. Ústavne bezpečný mechanizmus
Panely by mali poradnú funkciu – konečné slovo zostáva ministerstvu. Tým sa nenarúša ústavný rámec, len sa pridáva dôležitý prvok kontroly.
8. Neutrálny most cez politický konflikt
Občianske panely poskytujú legitímny a nadstranícky priestor pre posúdenie kontroverzných otázok. Keďže členovia panelu nie sú volení politici, ale náhodne vybraní občania, ich odporúčania nemôžu byť automaticky odmietnuté opozíciou ako „politické“ ani vládou ako „obštrukcia“. Panel sa stáva mostom, ktorý obchádza štandardný konfrontačný model „vláda vs. opozícia“. Ak panel odporučí konkrétne riešenie, žiadna politická strana ho nemôže jednoducho zosmiešniť, pretože nevznikol v žiadnom politickom štábe, ale v procese vedenom samotnými občanmi. Tým sa zmierňuje nekonečný politický boj, kde sa často zamietajú aj dobré nápady len preto, že pochádzajú „z druhej strany“.
Záver
Občianske panely nie sú utópia, ale praktický nástroj, ktorý:
- brzdí korupciu náhodným výberom účastníkov,
- šetrí verejné peniaze vďaka kritickému pohľadu „z ulice“,
- vracia dôveru v štát tým, že občania vidia, že ich hlas má váhu.
Ak chceme, aby ministerstvá slúžili občanom a nie úzkym záujmovým skupinám, toto je cesta. Pilotný projekt na jednom rezorte by stál menej, než jedna sporná zákazka – a jeho prínos by bol neporovnateľne väčší.
Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !
Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !
Cesta by aj bola, nie je vôľa, zabudnite, v... ...
Celá debata | RSS tejto debaty