Slovensko platí útratu: Ako nás zadlžené veľmoci likvidujú

Francúzsko a Taliansko míňajú stovky miliárd, ktoré nemajú. A naša NBS im na to poskytuje úver. Prečo je pre Slovensko výhodnejšie byť férové v systéme, kde sa podvádza? A prečo sme vždy my tí, ktorí koniec koncov zaplatia účet?

Predstavte si, že by krajiny prekračujúce Maastrichtský limit 60 % HDP boli nútené znížiť svoj dlh späť na túto hranicu do 25 rokov. Tento myšlienkový experiment, aj keď hypotetický, odhaľuje čistú matematickú podstatu problému. Výpočet je zjednodušený – neuvažuje s úrokmi ani s ďalším zadlžovaním – a predsa ukazuje ako je systém je neférový.

Tu je prepočet, ktorý uvažuje s rovnomerným splatením len prekročenej časti dlhu (nad 60 % HDP) za 25 rokov bez započítania úrokov.

KrajinaDlh (% HDP)HDP (v mld. €)Dlh NAD 60 % HDP (v mld. €)Ročná splátka (v mld. €)Ročná splátka (% HDP)Ekvivalent v % štátneho rozpočtu
Grécko153,6 200187,27,53,7 %~15 %
Taliansko135,3 1 9001 432,757,33,0 %~17 %
Francúzsko113,0 2 6501 404,556,22,1 %~13 %
Španielsko101,8 1 300543,421,71,7 %~11 %
Belgicko104,7 550245,99,81,8 %~12 %
Portugalsko98,7% 25096,83,91,5 %~10 %
Rakúsko77,8% 43076,53,10,7 %~5 %
Fínsko75,2% 27041,01,60,6 %~4 %
Maďarsko73,5% 18024,31,00,5 %~4 %
Slovinsko68,8% 605,30,20,3 %~2 %
Nemecko64,0% 3 900156,06,20,2 %~1 %
Chorvátsko61,9% 701,30,050,07 %~0,5 %

*Zdroj: HDP za rok 2023/2024 z Eurostatu a IMF (približné hodnoty zaokrúhlené pre prehľadnosť). Výpočet % rozpočtu je odhad založený na typickom pomere štátneho rozpočtu k HDP (cca 45-50%).* Slovensko 56,7%

Ako by sa to prejavilo? Stále mimoriadne náročná fiškálna konsolidácia.

Aj pri 25 rokoch a splatení len prekročenej časti by takéto splácanie znamenalo obrovský tlak na štátne rozpočty:

  • Taliansko by muselo každý rok nájsť 57,3 miliárd € navyše. To je suma, ktorá zodpovedá napríklad celému ročnému rozpočtu slovenského školstva, zdravotníctva a súdnictva dokopy.
  • Francúzsko by muselo ročne vyčleniť 56,2 miliárd €. Táto suma je väčšia ako celkový ročný rozpočet mnohých ministerstiev a je zjavne politicky neprijateľná, pretože by si vyžadovala brutálne škrty v sociálnych systémoch alebo masívne zvýšenie daní.
  • Grécko by muselo ročne alokovať sumu vo výške 3,7 % svojho HDP, čo je viac, ako míňa na obranu a takmer toľko, koľko míňa na celé školstvo.

Tento prepočet je dôkazom hĺbky problému. Cieľom v realite nie je dlh splatiť takýmto spôsobom, ale dostať ho pod kontrolu. Krajiny ako Taliansko, Francúzsko alebo Grécko sú v hlbokej dlhovej pasci – samotná „nadváha“ ich dlhu (časť nad 60 %) je tak obrovská, že jej splatenie klasickými metódami je prakticky nemožné. Jediné reálne „riešenia“ pre nich zostávajú: dlhodobá vysoká inflácia (čo dlh znehodnotí), štrukturálne reformy na zabezpečenie primárnych prebytočných rozpočtov, a viera trhov, že ECB ich nikdy nenechá padnúť.


Prečo sa dlh neznižuje? Hlbšie príčiny

Teória hovorí „dlh by mal klesať“, no prax je taká, že „dlh stále rastie“. Prečo?

  1. Politická nepopularita: Znižovanie deficitu znamená škrtanie výdavkov a/alebo zvyšovanie daní. Pre vládu je to politická samovražda, ktorá vedie k strate volieb. Vo Francúzsku sú napríklad akékoľvek pokusy o reformu dôchodkového systému sprevádzané masívnymi protestmi.
  2. Krízové výdavky: Pandémia, energetická kríza, vysoká inflácia a teraz obranné výdavky núti vlády míňať obrovské sumy, čo tlačí deficity nahor.
  3. Slabé vynucovanie pravidiel: EÚ je politické zoskupenie. Sankcie voči veľkým krajinám ako Taliansko alebo Francúzsko sú politicky veľmi citlivé, takže pravidlá sú „flexibilne“ interpretované.

Maastrichtská hranica 60 % HDP nie je mŕtva, ale jej význam sa zmenil. Už nie je prísnym zákonom, ale:

  • Politickou zbraňou pre opozíciu.
  • Psychologickou hranicou pre finančné trhy.
  • Pákou na tlačenie reforiem zo strany EÚ.

Systémový problém: „Koniec ekonomiky ako férovéj hry“

To, čo sa deje, je priamy dôsledok nedokončenej architektúry eurozóny. Ekonomovia tomu hovoria „moral hazard“ (morálne riziko) na úrovni štátov.

  • Pre malé krajiny (ako bolo Grécko) platia prísne pravidlá a tvrdé tresty.
  • Pre veľké krajiny (ako Taliansko a Francúzsko) platí pravidlo „príliš veľké na to, aby padlo“ (too big to fail). ECB ich nemôže nechať padnúť, pretože by to znamenalo kolaps eurozóny. Majú tak implicitnú záruku záchrany.

Tento prístup systematicky ničí základy trhového hospodárstva:

  1. Zničenie cenového signálu: Úroky z dlhu majú byť odmenou za riziko. ECB tento signál vypína, keď umelo udržiava nízke úroky pre rizikové krajiny.
  2. Narušenie tvorivej deštrukcie: V zdravom systéme neefektívne subjekty zaniknú. V eurozóne sú neefektívne štáty umelo udržiavané pri živote.
  3. Spoločný dlh bez spoločnej pokladnice: Krajiny zdieľajú menu a implicitne ručia za dlhy iných, no nemajú spoločný rozpočet. Je to ako mať spoločné konto, kde každý míňa, koľko chce.

Dôsledky pre Slovensko: My sme ten „rozumný partner“

Pre Slovensko je táto situácia mimoriadne nevýhodná. Sme v pozícii „rozumného partnera“ na spoločnom konte.

  • Platíme za nezodpovednosť: Naše banky držia dlhopisy rizikových krajín, naša centrálna banka je súčasťou systému ECB, ktorý tieto dlhy skupuje. Naše peniaze idú nepriamo na záchranu systémov, ktoré sú podstatne nezodpovednejšie ako ten náš.
  • Sme trestaní za snahu: Keby sme mali vlastnú menu a deficit 6,3 %, trhy by nás potrestali vysokými úrokmi. Taliansko a Francúzsko môžu pokojne pokračovať, lebo vedia o záchrane ECB.
  • Strácame konkurencieschopnosť: Systém udržiava pri živote neefektívne ekonomiky, ktoré by inak museli prejsť reformami. My, ktorí sa snažíme, sme v nevýhode.

Záver pre Slovensko:

  1. Je pokrytecké hovoriť nám o „fiškálnej disciplíne“, keď najväčšie krajiny túto disciplínu systematicky porušujú bez vážnych dôsledkov.
  2. Zároveň je pre nás ešte dôležitejšie zostať disciplinovaní, pretože keď príde ďalšia kríza, my sme prví, ktorí budú obetovaní. Nemáme veľkosť ani politický vplyv na to, aby sme dostali rovnakú ochranu ako Taliansko či Francúzsko.

Systém je neférový. Je to lobing. A je to priamy dôsledok toho, že Európa vytvorila spoločnú menu bez toho, aby vytvorila skutočnú politickú a fiškálnu úniu. V tomto systéme sme, my malí, predvídateľne stratoví. Našou jedinou obranou je preto udržiavať si vlastný poriadok, aj keď ostatní nemajú žiadny.

Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !

Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !

Predali sme Slovensko?

14.10.2025

Vieme vôbec, čo nám ešte ostalo? Zaujímame sa o to, alebo nám je to jedno? Najväčšie ohrozenie štátu neprichádza zvonka, ale zvnútra – keď sa predáva to, čo drží krajinu pri živote. 💧 Voda, ⚡ energia, 🌾 pôda a 🏗️ infraštruktúra musí zostať v rukách ľudí – štátu, nie zahraničných korporácií. Politici nesmú beztrestne predávať, čo patrí [...]

Nie mladí odchádzajú – my ich posielame preč.

13.10.2025

Začnime hovoriť o tom, čo môžeme urobiť, aby chceli zostať doma Už roky počúvame, ako sa mladí ľudia majú lepšie v zahraničí. Ako sa tam žije ľahšie, ako sú tam vyššie platy, lepšie školy, viac možností. Áno, často je to pravda. Ale každým takýmto porovnávaním len priznávame, že sme sa vzdali vlastnej budúcnosti. Slovensko sa nemôže donekonečna utešovať [...]

Slovenská banková anomália: Prečo sme v rukách cudzincov a ako z toho von

09.10.2025

„Dajte mi právo riadiť financie krajiny a bude mi jedno, kto tvorí zákony.“Citát Mayera Amschela Rothschilda znie ako starý bonmot, no na Slovensku je to dnešná realita. Moc nad našimi peniazmi – nad úvermi, hypotékami, účtami – neleží v rukách štátu, ale v zahraničných centrách rozhodovania. Takmer 100 % závislosť – slovenský paradox Európy Na prvý pohľad to [...]

Migaľ

Progresívne Slovensko ide odvolávať ministra Migaľa

16.10.2025 14:24

Na štvrtkovom brífingu to povedal podpredseda strany Michal Truban.

Trump

„Amerika potrebuje víťazný oblúk.“ Trump chystá stavbu za 200 miliónov dolárov

16.10.2025 14:05

Stavba by bola umiestnená na trávnatom kruhovom objazde blízko Arlingtonského pamätného mosta.

blanár

Obranná spolupráca je pilierom partnerstva s USA, mieni Blanár a vybral nového veľvyslanca

16.10.2025 14:02

V rezorte diplomacie pracuje takmer tri desaťročia, počas ktorých tiež riadil kanceláriu ministra.

Živé námestie snp bratislava

Náklady sú v miliónoch. Bratislava po rokoch rozbieha veľkú rekonštrukciu trojice námestí

16.10.2025 13:42, aktualizované: 14:10

Ide o jedno z najfrekventovanejších verejných priestranstiev, ktoré podľa samosprávy pôsobí neurčitým a nesúrodým dojmom.

teater

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 146
Celková čítanosť: 316511x
Priemerná čítanosť článkov: 2168x

Autor blogu

Kategórie