Predstavte si, že by Váš finančný správca prestal poskytovať jasné výpisy o tom, koľko peňazí prijal a koľko minul. Dôveru by stratil okamžite. V bankovom svete je transparentnosť základom prežitia. V politike EÚ sa však od tohto princípu nápadne ustupuje. A členské štáty – skutoční akcionári celého projektu – to zatiaľ pasívne tolerujú.
Lenže presne tu vzniká problém.
Jednoduchá účtovná bilancia, ktorá ukazovala, koľko jednotlivé štáty do rozpočtu EÚ odvádzajú a koľko získavajú späť, sa zrazu stala politicky neúnosnou. Výsledkom je kurz informačného zatemňovania – prejav defenzívneho a krátkozrakého vedenia Únie.
1. Politická neúnosnosť a snaha „premlčať“ problém
Bilancia čistých platiteľov (Nemecko, Holandsko) a čistých príjemcov (Poľsko, Grécko, Slovensko) priamo narúša predstavu EÚ ako politickej jednoty. Namiesto priznania, že mnohé výdavky sú neefektívne či neudržateľné (napríklad obrovské poľnohospodárske dotácie), vedenie Únie volí jednoduchšiu cestu: skryť dáta, nie vyriešiť príčinu problému.
Negatívna publicita sa rieši, systémová chyba zostáva.
2. Úmyselná komplexnosť ako moderný paternalizmus
Bruselský aparát často pôsobí paternalisticky: „My vieme, čo je pre vás dobré.“ V tejto logike netransparentnosť dokonale zapadá.
Argument, že „občania by jednoduchým číslam nerozumeli“, je len zámienka na to, aby sa neotvárali nepríjemné politické otázky. Dôsledky sú pritom kontraproduktívne – presne tento prístup posilňuje euroskepticizmus a pocit, že EÚ je neprehľadná byrokracia mimo dosahu verejnej kontroly.
3. Krátkozraké riešenia, ktoré generujú budúce krízy
Fond obnovy (NextGenerationEU) je učebnicovým príkladom politickej improvizácie. Namiesto dohody o zvýšených príspevkoch bohatých štátov vznikol spoločný dlh, z ktorého profitovali najmä:
Najväčší príjemcovia (celková alokácia):
- Taliansko – 194,4 mld. €
- Španielsko – 163,2 mld. €
- Francúzsko – 105,0 mld. €
- Nemecko – 87,8 mld. €
Rozdelenie podľa regiónov:
- Západná Európa: 646,0 mld. € (celkovo) / 224,3 mld. € (granty)
- Východná Európa: 190,8 mld. € (celkovo) / 92,8 mld. € (granty)
Hlavní príjemcovia vo Východnej Európe:
- Poľsko – 76,5 mld. € (z toho granty: 34,5 mld. €)
- Rumunsko – 29,2 mld. € (z toho granty: 14,2 mld. €)
- Slovensko – 9,0 mld. € (z toho granty: 5,8 mld. €)
Naopak štáty strednej a východnej Európy – vrátane Slovenska, Poľska, Maďarska či pobaltských krajín – dostali menej, než by zodpovedalo ich ekonomickej úrovni a potrebám dobiehania. Fakticky boli potrestané za to, že pandémiu zvládli s menšími škodami.
A tu vzniká dilema:Ako zaradiť do bilancie peniaze pochádzajúce z dlhu, ktorý splatí celá EÚ, no prínos má len niekoľko štátov?
Jednoduchá bilancia by odhalila nerovnováhu. Preto zmizla. Namiesto otvoreného riešenia sa iba odkladá politický konflikt o to, kto dlh zaplatí.
4. Dôsledok: Miznúca transparentnosť podkopáva dôveru
Mlčanie v oblasti finančných vzťahov medzi štátmi vedie k rastúcemu napätiu:
- Vyvoláva podozrenia, že sa niečo skrýva.
- Dá sa ľahko zneužiť dezinformáciami.
- Oslabuje dôveru medzi členskými štátmi aj voči inštitúciám.
Záver: Problém nie je správa, ale správca
EÚ nezrušila jednoduché bilancie preto, že by boli nepresné. Zrušila ich preto, lebo odhaľovali realitu, ktorá je politicky nekomfortná. Systém čistých platiteľov a čistých príjemcov funguje ďalej, len sa o ňom nesmie nahlas hovoriť.
Nahradením prehľadných tabuliek komplikovanými, neporovnateľnými správami si Brusel kupuje krátkodobý pokoj – za cenu dlhodobého úpadku dôvery.
Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !
Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !


Celá debata | RSS tejto debaty