Posledné útočisko vizuálneho smogu v srdci Európy
Prečo je Slovensko „rajom billboardov“?
- Slabá legislatíva: Povolenia riešia obce, nie štát. Každý starosta má iný prístup.
- Silné lobby a peniaze: Billboardové firmy majú prepojenie na politikov; poplatky lákajú obce.
- Neúspešné regulácie: Ministerstvá sa pokúšali regulovať billboardy, ale návrhy väčšinou zlyhali.
- Chaos v územnom plánovaní: Mnohé billboardy sú „zapísané do plánov“ – ich odstránenie je drahé a komplikované.

Ako to riešia vyspelé krajiny?
- Rakúsko, Švajčiarsko, Nemecko: Billboardy mimo obytných zón sú prísne regulované alebo zakázané.
- Škandinávia: Estetika verejného priestoru je kľúčová, obrovské billboardy by neprešli.
- Írsko: Zákon obmedzuje billboardy pri cestách kvôli bezpečnosti a výhľadu.
Kto bojuje proti billboardom?
- Aktivisti a združenia: Petície, protesty, odborné stanoviská, medializácia.
- Obyčajní občania: Sťažnosti, petície, verejné rokovania.
- Odborníci a architekti: Analýzy, návrhy zákonov, spolupráca s ministerstvami.
Pohľad zahraničného turistu
- „Táto krajina si neváži prírodu.“
- „Cítim sa ako cieľová skupina, nie hosť.“
- „Je tu chaos a neporiadok.“
- „Toto je východný blok.“
Príklad: Nemecký turista prejde Rakúsko – upravené cesty, nádherná príroda. Na Slovensku ho však vítajú billboardy, ktoré narúšajú jeho predstavu „nedotknutej prírody“.
Ekonomický a spoločenský dopad
- Krátkodobý zisk vs. dlhodobá prosperita: Obec získa pár sto eur, krajina stráca potenciál pre kvalitný turizmus.
- Neschopnosť chrániť značku Slovensko: Billboardy ničia image krajiny, kvalitní turisti a investori neprichádzajú.
- Slabý štát vs. silné lobby: Súkromné záujmy prevyšujú verejný, podobne ako pri korupcii či projektovej neschopnosti.
- Nízkopríjmový vs. vysokopríjmový model: Billboardy symbolizujú nízkopríjmovú ekonomiku, investícia do turizmu by priniesla väčšie príjmy.
Záver
Ak Slovensko nedokáže vyriešiť problém s billboardmi, nedokáže vyriešiť nič väčšie. Nevieme odstrániť ani plechovú tabuľu na kraji cesty – a pritom chceme reformovať zdravotníctvo, školstvo či bojovať s korupciou. Billboardy sú testom zrelosti štátu a my v ňom opakovane prepadávame.
Ukazujú, že namiesto systému máme chaos, namiesto vízie krátkodobé kšefty a namiesto sebavedomého občana len poslušného človeka, ktorý si zvykol, že „takto to tu chodí“. Táto pohodlná apatia je náš najväčší problém.
Obdivujeme západ, ako tam dokážu udržiavať poriadok, chrániť krajinu a riešiť veci, ktoré my ani nevieme začať. Tam, kde oni odstránia billboardy a myslia na budúce generácie, my len diskutujeme, či sa to „vôbec oplatí“.
A potom nadávame – na vládu, na politikov, na systém. Ale zmena nezačne v parlamente. Začne až vtedy, keď si konečne upraceme pred vlastným plotom. Kým budeme čakať, že to spraví niekto iný, budeme stáť tam, kde sme – po kolená v blate vlastnej ľahostajnosti.
Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !
Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !


Ilustracny obrazok je trapne nevystihujuci... ...
Celá debata | RSS tejto debaty