Slovenský dôchodkový experiment, ktorý Západ nechce

Slovensko sa už dve desaťročia trápi so svojím dôchodkovým systémom – raz ho opatruje, inokedy bezohľadne reformuje. Ústredným bodom týchto vášní je 2. pilier – v súčasnosti dobrovoľno-povinné sporenie v súkromných fondoch.

Susedia ho zrušili, my ho držíme pri živote. Otázka znie: Sme osvietení pionieri, alebo poslední veriaci v systém, ktorý sa v Európe nikdy neuchytil?


Ako to vyzerá v EÚ: Mýtus o univerzálnom druhom pilieri

Keď sa pozrieme na mapu Európy, objavíme fascinujúci – a pre mnohých možno prekvapivý – obraz:

  • Univerzálny 1. pilier (priebežný systém):
    Európsky štandard. Všetky krajiny bez výnimky majú štátny dôchodkový systém financovaný solidaritou pracujúcich. Je to základ, ktorý má zabrániť chudobe seniorov.
  • Druhý pilier (povinné sporenie v súkromných fondoch):
    Toto nie je európsky štandard. Je to výnimočný, takmer výhradne postkomunistický experiment.
    Zaviedli ho najmä Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Pobaltie. Väčšina z nich však už cúvla:
    • Maďarsko a Poľsko ho takmer zlikvidovali, keď zistili, akú obrovskú dieru vyráža do rozpočtu.
    • Česko sa mu vyhlo úplne a posilnilo prvý pilier, zároveň podporuje tretí.
    • Slovensko, Rumunsko a Pobaltie sa ho stále držia.
  • Západná Európa: kde funguje „doplnkové sporenie“:
    Väčšina západných krajín (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Rakúsko) má len silný prvý pilier a intenzívne podporuje dobrovoľné sporenie – to, čo my voláme 3. pilier.
    • Nemecko: Riester-Rente – dobrovoľné sporenie so štátnym príspevkom.
    • Holandsko a Dánsko: považované za majáky dôchodkovej stability, vôbec nemajú povinný druhý pilier v našom zmysle. Majú silné zamestnanecké penzijné fondy, často povinné pre celé odvetvia. Tie sú však financované nad rámec odvodov, nie ich odklonom.

Zhrnutie: Európska realita je iná

EÚ ako celok nemá povinný druhý pilier. Je to čisto národná politika, presadzovaná hlavne v 90. rokoch pod vplyvom Svetovej banky.
Západná Európa, s jej vyspelou sociálnou tradíciou, tento model odmietla ako príliš rizikový pre stabilitu základného dôchodkového systému.


Kritický pohľad: Prečo sme stále verní experimentu?

Sme v klube výnimočných. Ale aký to má zmysel?

  • Náš druhý pilier systematicky oslabuje prvý.
    Percentá zo sociálneho poistenia odtekajú do fondov, a tým priamo ubúdajú peniaze na dôchodky dnešných seniorov.
  • Štát túto dieru musí dlhodobo dotovať z verejných financií. V skutočnosti to teda platíme všetci – daňoví poplatníci.

Medzitým väčšina západných krajín išla inou cestou:
posilnili univerzálny základ a motivujú ľudí, aby si sporili dobrovoľne navyše.
Ich model je jednoduchší, prehľadnejší a menej škodlivý pre základný dôchodkový systém.


Provokatívna otázka na záver

Nehráme sa už pridlho na národnú výsadu so systémom, ktorý naši bohatší západní susedia považujú za nebezpečný experiment – a v ktorom Dzurinda s Kaníkom pri zavedení poslušne figurovali ako chlapci slúžiaci západným finančným inštitúciám?

Nestačilo by byť múdrejší a inšpirovať sa tými, ktorí majú preverený systém a dôchodcov bez obáv z chudoby? Možno je čas povedať: Dosť bolo pokusov – a transformovať druhý pilier na moderný, dobrovoľný a štátom podporovaný tretí pilier, ktorý prestane oslabovať ten prvý.


Výzva k diskusii

Súhlasíte?
Je slovenský druhý pilier prežitkom, alebo našou výhodou?


Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !

Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !

Tunel Višňové – straty

23.12.2025

V zdravej spoločnosti by výstavba tunela trvala 5 rokov, v horšom prípade maximálne 10 rokov. Zvyšok 15–20 rokov meškania predstavuje stratu pre spoločnosť – ročné úspory, ktoré nikdy nenastali. Každý jeden rok meškania znamenal pre vodičov aj verejné financie stratený čas, vyššie náklady na palivo, zvýšenú záťaž dopravnej siete a zbytočné ekonomické straty. [...]

Tunel Višňové – prínosy

23.12.2025

Základné údaje použité vo výpočtoch Dĺžky a rýchlosti Trasa Dĺžka Priemerná rýchlosť Starý úsek 25 km 60 km/h Tunel 7,5 km 100 km/h Čas jazdy Starý úsek: 25,0 min Tunel: 4,5 min Úspora: ~20,5 min / vozidlo (0,34 h) Spotreba paliva Vozidlo Starý úsek Tunel Osobné auto 9 l / 100 km 7 l / 100 km Kamión 35 l / 100 km 25 l / 100 km Priemerné ceny paliva Benzín: 1,65 € / l [...]

Tunel Višňové: politické rozhodnutia, ktoré nás stoja desaťročia

22.12.2025

Tunel Višňové sa nestavia 25 rokov preto, že by na Slovensku chýbali technické kapacity, odborníci alebo peniaze. Stavia sa tak dlho preto, lebo opakovane narazil na politické rozhodnutia, ktoré výstavbu vedome zastavili, spomalili alebo zakonzervovali. Jedno z najzásadnejších takýchto rozhodnutí padlo na prelome rokov 1999 – 2002, počas vlády Mikuláša Dzurindu. Keď sa [...]

Belgium EU Security

USA uvalili sankcie na päticu Európanov, vinia ich z cenzúry. Je tam bývalý eurokomisár a štyria šéfovia mimovládok

23.12.2025 23:30

Päticu, ktorú Marco Rubio priamo nemenuje, označuje za "radikálnych aktivistov".

Prázdna cesta pod Strečnom po otvorení tunela Višňové

VIDEO: Neuveriteľný pohľad. Pozrite sa, ako vyzerá cesta pod Strečnom po otvorení tunela Višňové

23.12.2025 22:00

Cesta pod Strečnom bola roky nočnou morou pre motoristov. Ako vyzerá premávka na nej po otvorení tunela Višňové?

medvedev

Prekvapený Medvedev: Čo sa stalo európskym 'mierotvorcom'? Pistorius aj Stubb vyjadrili pochybnosti o 'ruskej hrozbe'

23.12.2025 18:14

Ruský exprezident Medvedev hovorí o prekvapení, že západní politici Pistorius a Stubb pochybujú o vojne Ruska so štátmi NATO.

deti, vianoce, darčeky

Psychologička: U detí, ktoré očakávajú veľa drahých darčekov, môže vzniknúť náchylnosť na nutkavé nakupovanie

23.12.2025 17:42

Deti, ktoré očakávajú veľa drahých darčekov, môžu v budúcnosti čeliť negatívnym sociálno-emocionálnym následkom.

teater

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 180
Celková čítanosť: 372745x
Priemerná čítanosť článkov: 2071x

Autor blogu

Kategórie