Sme uväznení v 2.pilieri?

Novela zákona prijatá počas menšinovej vlády Eduarda Hegera znemožnila občanom vystúpiť z 2.piliera. Tento krok otvoril zásadnú otázku: neprekročil štát hranice ústavnosti? Ak právna úprava obmedzí slobodu nakladať s vlastnými úsporami, možno ju ešte považovať za sociálnu reformu – alebo už za zásah do základných práv?

Ústava má garantovať rovnosť pred zákonom. Napriek tomu dnes existujú dve skupiny občanov: jedni môžu o svojich peniazoch rozhodovať, druhí sú viazaní systémom, z ktorého niet návratu. Druhý pilier, pôvodne prezentovaný ako dobrovoľná cesta k väčšej dôchodkovej istote, sa postupne mení na povinný experiment s nejasnými dôsledkami. Navyše tým dochádza k oslabovaniu 1.piliera, ktorý je postavený na princípe medzigeneračnej solidarity a z ktorého sú financované dôchodky súčasných penzistov. Časť odvodov, ktorá smeruje do 2.piliera, tak chýba v priebežnom systéme a znižuje jeho stabilitu.


Nerovnosť zakotvená v zákone

Zákon vytvára paradox:

  • Občania automaticky zaradení po 1. máji 2023 môžu z druhého piliera vystúpiť, no len v lehote 180 dní od vstupu (pôvodne sa uvažovalo o dvoch rokoch, novela lehotu skrátila).
  • Tí, ktorí do systému vstúpili dobrovoľne pred týmto dátumom, vystúpiť nemôžu vôbec.

Výsledkom sú dve kategórie sporiteľov – jedna s právom rozhodovať o svojich úsporách, druhá bez tejto možnosti. Paradoxne, obmedzená je práve skupina, ktorá do systému vstúpila dobrovoľne. Ak navyše automaticky zaradený občan nestihne 180-dňovú lehotu, trvalo stráca možnosť vystúpiť. Takéto nastavenie je v právnom štáte len ťažko obhájiteľné.


Kto za tým stojí

Zmeny, ktoré túto nerovnosť zaviedli, prijala vláda Eduarda Hegera pôsobiaca od apríla 2021 do mája 2023. Hoci od septembra 2022 išlo už len o menšinový kabinet, presadil zásadné úpravy dôchodkového systému.

Otázka znie: komu tieto zmeny v skutočnosti slúžia?
Občanom – alebo ekonomickým záujmom dôchodkových správcov, ktorí profitujú z toho, že sporitelia z druhého piliera nemôžu odísť?

Nie je náhoda, že dobrovoľným sporiteľom bolo trvalo odňaté právo vystúpiť, zatiaľ čo automaticky zaradení túto možnosť majú – a len na krátke obdobie. Takto nastavený systém posilňuje stabilitu fondov, no oslabuje práva občanov.

Ako by to mohol vidieť Ústavný súd

Ústavný súd SR by musel posúdiť:

  1. či štát skutočne sledoval legitímny cieľ, napríklad stabilitu dôchodkového systému – alebo či prijaté zmeny v skutočnosti nevyhoveli záujmom finančnej lobby, najmä dôchodkových správcov, pre ktorých je dlhodobé viazanie sporiteľov výhodné, keďže im garantuje stabilný prílev poplatkov bez rizika odlivu úspor a práve takéto opatrenie deformuje 1.pilier,
  2. či je zvolený prostriedok primeraný, teda či obmedzenie práva občanov nakladať s vlastnými úsporami nie je neprimerane tvrdé a nezasahuje do základných práv viac, než je nevyhnutné. Inými slovami – či cieľ štátu možno dosiahnuť aj menej invazívnym spôsobom, bez trvalého odnímania slobody rozhodovať o vlastnom majetku.

Prehľad situácie

Skupina sporiteľovDátum vstupuMožnosť vystúpiťPoznámka
Po 1. máji 2023 (automaticky zaradení)po 1.5.2023✅ ánodo 180 dní od vstupu
Pred 1. májom 2023 (dobrovoľne vstúpili)pred 1.5.2023❌ nietrvalá účasť – bez možnosti vystúpenia

Záver: Nerovnosť, ktorú treba napraviť

Nie je normálne, že občan, ktorý dobrovoľne zveril svoje úspory do 2.piliera, je dnes viazaný v systéme bez práva rozhodnúť o vlastnom majetku. Takéto nastavenie nie je len nespravodlivé – môže byť aj v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky.

Štát má chrániť práva občanov, nie ich obmedzovať v prospech finančných inštitúcií. Ak zákon zvýhodňuje jedných a obmedzuje druhých bez rozumného dôvodu, nejde o sociálnu politiku – ale o lobistickú deformáciu rovnosti pred zákonom.

Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !

Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !

Občania reagujú na následky, nie na príčiny

18.12.2025

V politike sa neustále opakuje ten istý vzorec. Občania sa rozhorčia, obrátia sa chrbtom k doterajšiemu vedeniu a hľadajú niekoho nového. Tvária sa, že ide o zmenu, no v skutočnosti ide len o reakciu. Nie na príčinu problému, ale na jeho dôsledok. Príčina býva hlboká, nepríjemná a vyžaduje premýšľanie: dlhodobé zlyhávanie systému, vlastná pasivita, slepé prijímanie [...]

Nátlak Bruselu

17.12.2025

Kto rozhoduje a kto za to nesie zodpovednosť? Riadenie Európskej únie sa dnes sústreďuje najmä v Bruseli, kde sa rozhodovacie právomoci systematicky presúvajú z úrovne členských štátov. Národné vlády sa tak čoraz častejšie ocitajú v úlohe vykonávateľov rozhodnutí, ktoré nerešpektujú domácu politickú realitu ani vôľu voličov. Brusel rozhoduje a vytvára tlak, [...]

Dav nehľadá pravdu, hľadá vodcu

16.12.2025

Keď spoločnosť stratí vodcu, nenastane priestor na sebareflexiu. Nenastane ticho, premýšľanie ani snaha pochopiť, prečo sa veci pokazili. Nastane panika. Prázdne miesto treba okamžite zaplniť. Neistota desí viac než lož. A práve v tomto chaose sa vždy vynoria noví „záchrancovia“ – hlasní, sebavedomí a plní veľkých slov o pravde, poriadku a spravodlivosti. Nová [...]

Ahmed al-Šara, Sýrsky prezident, Sýria

Poďakoval sa Bohu, Trumpovi i ľudu. Šara privítal zrušenie amerických sankcií po 14 rokoch

19.12.2025 23:40

Americký Kongres schválil trvalé zrušenie sankcií na Sýriu, ktorú do minulého roka sužovala občianska vojna.

Marco Rubio

USA sa v súvislosti s Venezuelou neobávajú eskalácie s Ruskom, tvrdí Rubio

19.12.2025 23:22

Moskva vyjadrila obavy z eskalácie napätia medzi krajinami.

Erika Kirk / Donald Trump /

Vdova po Kirkovi podporila kandidatúru viceprezidenta Vancea v prezidentských voľbách

19.12.2025 22:30

Samotný Vance zatiaľ oficiálne nepotvrdil, či bude kandidovať.

Sanae Takaičiová

Bude mať Japonsko jadrové zbrane? Vysoký úradník blízky premiérke vyvolal svojimi výrokmi rozruch i odsúdenie

19.12.2025 21:39

Postoj premiérky v jadrových princípoch krajiny je nejasný.

teater

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 175
Celková čítanosť: 366793x
Priemerná čítanosť článkov: 2096x

Autor blogu

Kategórie