V zdravej spoločnosti by výstavba tunela trvala 5 rokov, v horšom prípade maximálne 10 rokov. Zvyšok 15–20 rokov meškania predstavuje stratu pre spoločnosť – ročné úspory, ktoré nikdy nenastali.
Každý jeden rok meškania znamenal pre vodičov aj verejné financie stratený čas, vyššie náklady na palivo, zvýšenú záťaž dopravnej siete a zbytočné ekonomické straty.
Okrem ekonomických strát nemožno zabudnúť ani na ľudský rozmer: za 25 rokov výstavby sa na starej ceste stalo 33 smrteľných nehôd dôsledkom preťaženej infraštruktúry a nedostatočnej bezpečnosti.
| Variant | Výstavba (roky) | Strata (roky) | Ročný prínos(€ mil.) | Celková strata (€ mil.) |
| Optimálny | 5 | 20 | 155–170 | 3 100–3 400 |
| Max. dlhý | 10 | 15 | 155–170 | 2 325–2 550 |
Ako ukazuje prehľad v tabuľke, pri optimálnom variante päťročnej výstavby spoločnosť prišla o 20 rokov potenciálnych úspor, čo predstavuje stratu 3,1 až 3,4 miliardy eur.
Aj v prípade maximálne desaťročnej výstavby ide o stratu 15 rokov prínosov, kde strata dosahuje 2,3 až 2,55 miliardy eur.
Svoju úlohu v tomto procese zohrali aj médiá. Namiesto vecnej, odbornej a kontinuálnej kontroly projektu často zjednodušovali alebo vytrhávali nedostatky stavby z kontextu a premieňali ich na nástroj politického boja medzi vládou a opozíciou. Technické problémy, ktoré mali byť impulzom na hľadanie riešení a zlepšenie projektového riadenia, sa stávali mediálnymi zbraňami, ktorých cieľom bolo diskreditovať protivníka, nie pokračovať v stavbe a systematicky odstraňovať negatívne prvky. Tak médiá nepriamo prispeli k ďalšej polarizácii, paralýze rozhodovania a odkladaniu racionálnych riešení.
Rovnako nesmieme zabudnúť na zodpovednosť občanov, ktorí opakovane tolerovali alebo podporovali politikov blokujúcich takéto projekty, či volili bez záujmu o strategické plánovanie krajiny.
Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !
Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !


...a teraz poslať účet Dzurindovi!!! Väčší... ...
Celá debata | RSS tejto debaty