Zdravotníctvo na Slovensku už dávno nekrváca len personálne či finančne – krváca najmä na dôvere. Sme svedkami systematického rozkladu verejného systému, ktorý bol kedysi postavený na princípe solidarity. Dnes sa z neho stáva oklieštená služba pre tých, čo si nemôžu dovoliť alternatívu. Zdravie sa stáva trhovým tovarom.
Ziskové služby si trh privlastnil, stratové ostali verejnosti
Lukratívne segmenty zdravotnej starostlivosti – diagnostika, jednodňová chirurgia, či „prémiové“ ambulancie – sa ticho, ale isto presunuli do súkromných rúk. Štát? Ten si ponecháva ťažko udržateľné, poddimenzované nemocnice, akútne stavy a dlhodobú starostlivosť. Presne tie oblasti, kde zisk nehľadá nikto, ale kde ide o životy.
Zdravotný systém platíme dvakrát. Výsledok? Čakanie a frustrácia
Občan si zdravotníctvo zaplatí najprv cez povinné odvody, a potom znova – keď chce dostať termín v rozumnom čase, vyšetrenie bez trojmesačného čakania alebo liečbu bez výhovoriek. Platby za „nadštandard“ vo výške 100 až 850 eur ročne sa stali bežnou realitou. Nie pre komfort, ale z nutnosti. Pre mnohých je „prednostné vyšetrenie“ jediný spôsob, ako sa dočkať lekára skôr než sa ich stav zhorší.
Zlyhanie systému je dôsledok politiky nezáujmu
Nie je to o tom, že by systém nefungoval. On funguje presne tak, ako mu to dovolíme. V nepriehľadnom prostredí, kde sa efektivita stráca medzi byrokraciou a politickým mlčaním. A kde občan – ten, kto to celé platí – má minimálny prehľad, kam tie peniaze vlastne idú.
Občania majú právo vedieť a konať
Je najvyšší čas prestať sa uspokojovať s frázami a začať žiadať odpovede. Občania majú plné právo:
- Požadovať dostupnú a včasnú zdravotnú starostlivosť – nie ako výhodu, ale ako základné právo.
- Pýtať sa, ako sa využívajú ich odvody – a prečo systém, do ktorého prispievajú, nefunguje v kritických chvíľach.
- Žiadať transparentnosť pri zmluvách a finančných tokoch – pretože netransparentnosť je živnou pôdou pre klientelizmus.
Nezávislý dohľad ako minimálny štandard
Politický dohľad nestačí. Dnes potrebujeme nezávislý občiansky poradný orgán pri Ministerstve zdravotníctva SR. Orgán, ktorý:
- Sleduje tok verejných financií a zmluvné vzťahy.
- Prináša nezávislé analýzy fungovania systému.
- Vytvára komunikačný most medzi odborníkmi, občanmi a politikmi.
- Obnovuje verejnú dôveru prostredníctvom faktov a otvorenosti.
Ministerstvo, ktoré nekomunikuje, stráca legitimitu
Ak chce minister zdravotníctva Šaško obnoviť dôveru verejnosti, nestačí realizovať reformy len na papieri. Kľúčová je aj pravidelná a otvorená komunikácia prostredníctvom verejnoprávnych médií. Občania majú právo vedieť, aké kroky sa v zdravotníctve podnikajú. Ak im chýbajú jasné a zrozumiteľné odpovede, prirodzene si kladú otázku: Čo sa skrýva za mlčaním?
Zdravie nie je biznis. Je to verejný záväzok
Zdravotníctvo nemôže byť rukojemníkom ziskových záujmov a pasivity štátu. Ak to pripustíme, stratíme to, čo je základom akejkoľvek civilizovanej spoločnosti – dôveru, rovnosť a istotu v chorobe. Obnova si vyžaduje nielen systémové riešenia, ale aj odvahu pomenovať veci pravým menom.
Je čas, aby občianska spoločnosť získala späť kontrolu nad systémom, ktorý financuje. A je čas, aby tí, ktorí ho spravujú, prestali predstierať, že všetko je v poriadku.
#ZdravotnictvoSK #ZdravieNieJeLuxus #ObcianskaKontrola #ReformaTeraz #SolidaritaNieZisk #VerejnéZdravotníctvo #MinisterstvoKomunikuj #DôveraSaNevydáva
Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !
Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !
Občianska spoločnosť si môže samá aj za to v... ...
ARTÚRE , PALIOVE VYHRAJ VOĽBY A MOŽEŠ... ...
eto zajacovo, dzurindovo a miklošovo delo ...
Celá debata | RSS tejto debaty