Tunel Višňové: politické rozhodnutia, ktoré nás stoja desaťročia

Tunel Višňové sa nestavia 25 rokov preto, že by na Slovensku chýbali technické kapacity, odborníci alebo peniaze. Stavia sa tak dlho preto, lebo opakovane narazil na politické rozhodnutia, ktoré výstavbu vedome zastavili, spomalili alebo zakonzervovali. Jedno z najzásadnejších takýchto rozhodnutí padlo na prelome rokov 1999 – 2002, počas vlády Mikuláša Dzurindu.

Keď sa stavalo, a potom prestalo

V lete 1998 sa začala výstavba prieskumnej štôlne tunela Višňové. Nešlo o žiadne symbolické gesto – súčasťou prác bol reálny geologický prieskum a výstavba z oboch strán:

  • z jednej strany raziacim strojom z Rakúska,
  • z druhej strany klasickou banskou metódou.

Súčasne sa v roku 1998 objednávala príprava raziaceho štítu na plnoprofilový diaľničný tunel. Po prerazení približne 500 metrov štôlne mal plynule pokračovať samotný tunel. Projekt bol technicky aj organizačne rozbehnutý.

Rok 1999: stopka bez technického dôvodu

Po nástupe novej koalície 30. októbra 1998 SDK, SDĽ, SMK i SOP s ústavnou väčšinou 93 hlasov, v ktorej kľúčové pozície obsadili:

  • Mikuláš Dzurinda (predseda vlády),
  • Ivan Mikloš (podpredseda vlády pre ekonomiku),
  • Gabriel Palacka (minister dopravy, KDH, aj pokladník SDKU),

došlo v roku 1999 k zrušeniu prípravy objednania raziaceho štítu. Bez náhrady. Bez technického vysvetlenia. Bez reálnej alternatívy.

Jediné, čo už vláda zastaviť nemohla, bolo samotné razenie prieskumnej štôlne. To dobehlo zotrvačnosťou rozbehnutého projektu. Ale po jej prerazení prišiel rok 2002 a s ním definitívna stopka.

Deväť rokov konzervácie – a stratený čas

Občania Slovenskej republiky si vo voľbách zvolili vládu Mikuláša Dzurindu s očakávaním stability, rozvoja a modernizácie krajiny. Namiesto toho však rozhodnutie tejto vlády, s priamou politickou zodpovednosťou Ivana Mikloša a vtedajšieho ministra dopravy Gabriela Palacku (KDH), znamenalo v roku 2002 úplné zastavenie výstavby tunela Višňové a jeho zakonzervovanie na deväť rokov.

Deväť rokov absolútneho dopravného marazmu, deväť rokov premrhaných príležitostí a deväť rokov, počas ktorých sever Slovenska platil cenu za ideologické a rozpočtové experimenty niekoľkých politikov v Bratislave. Nešlo o technické zlyhanie ani o vyššiu moc – išlo o vedomé politické rozhodnutie konkrétnych ľudí, ktorí zmrazili strategickú stavbu celoeurópskeho významu.

Počas týchto rokov rástli náklady, menili sa normy, znehodnocovali sa už vykonané práce a región severného Slovenska zostával dopravne izolovaný. Účet za túto politickú krátkozrakosť neplatili páni Dzurinda, Mikloš ani Palacka – platili ho občania, podnikatelia a celé hospodárstvo Slovenska. Tunel Višňové nebol ojedinelý prípad.

Systematické brzdenie diaľničnej výstavby

V rokoch 1999 – 2002 nešlo o jedno zlé rozhodnutie, ale o sériu krokov, ktoré zásadne spomalili rozvoj dopravnej infraštruktúry Slovenska, a to priamo na základnej sieti TEN-T Európskej únie. Dzurindova vláda:

  • zastavila a zakonzervovala úsek Zwardoň – Oščadnica,
  • zastavila úsek Vrtižer / Považská Bystrica – Hričovské Podhradie,
  • výrazne spomalila výstavbu na úseku Ladce – Sverepec.

To všetko na trasách, ktoré mali strategický význam nielen pre Slovensko, ale aj pre medzinárodnú dopravu.

Diaľnica D3: medzinárodná hanba

Absolútnym vrcholom bolo rozhodnutie zastaviť výstavbu diaľnice D3 od poľskej hranice, ktorá bola už rozostavaná. Tento úsek bol následne zakonzervovaný na 13 rokov.

Výsledok?

  • Poľsko pokračovalo.
  • Slovensko stálo.
  • Medzinárodné dopravné prepojenie sa rozpadlo.
  • A reputácia krajiny ako spoľahlivého partnera utrpela.

Účet platíme dodnes

Dnes, keď sa Tunel Višňové konečne otvára pre verejnosť, je férové položiť si otázku:
Kde by Slovensko bolo, keby sa v rokoch 1999 – 2002 nestavali politické bariéry namiesto tunelov?

Tunel Višňové sa nestavia 25 rokov preto, že by to nešlo rýchlejšie. Stavia sa tak dlho preto, že politické rozhodnutia jednej vlády dokázali na celé desaťročie zmraziť strategický projekt.

Za stratený čas, stratené peniaze a stratené príležitosti musí niesť niekto politickú zodpovednosť – aj keď sa jej dnes už nedá domáhať právne, o to viac je neodňateľná zodpovednosť spoločenská. Pre mnohých občanov Slovenska sú títo ľudia symbolom zlého riadenia štátu a mali by zostať zapísaní v pamäti krajiny ako persona non grata.

Občan rozhoduj sa racionálne a nie emočne !

Informácie menia svet, preposielaj, zdieľaj a požaduj !

Tunel Višňové – straty

23.12.2025

V zdravej spoločnosti by výstavba tunela trvala 5 rokov, v horšom prípade maximálne 10 rokov. Zvyšok 15–20 rokov meškania predstavuje stratu pre spoločnosť – ročné úspory, ktoré nikdy nenastali. Každý jeden rok meškania znamenal pre vodičov aj verejné financie stratený čas, vyššie náklady na palivo, zvýšenú záťaž dopravnej siete a zbytočné ekonomické straty. [...]

Tunel Višňové – prínosy

23.12.2025

Základné údaje použité vo výpočtoch Dĺžky a rýchlosti Trasa Dĺžka Priemerná rýchlosť Starý úsek 25 km 60 km/h Tunel 7,5 km 100 km/h Čas jazdy Starý úsek: 25,0 min Tunel: 4,5 min Úspora: ~20,5 min / vozidlo (0,34 h) Spotreba paliva Vozidlo Starý úsek Tunel Osobné auto 9 l / 100 km 7 l / 100 km Kamión 35 l / 100 km 25 l / 100 km Priemerné ceny paliva Benzín: 1,65 € / l [...]

EÚ reguluje banány, nabíjačky aj cookies. Nemala by začať regulovať aj názov „AI“, kým si k nemu vytvoríme citový vzťah?

21.12.2025

Európska únia je známa tým, že dokáže regulovať aj tie najmenšie detaily každodenného života. Reguluje tvar banánov, zloženie potravín, jednotné nabíjačky, cookies na webových stránkach či označovanie ekologických výrobkov. Väčšinou nejde o byrokratický rozmar, ale o snahu chrániť spotrebiteľa pred nejasnosťami, zavádzaním a asymetriou informácií. O to [...]

raši

Raši chce, aby sa v zrýchlenom režime rokovalo iba v nevyhnutných prípadoch

23.12.2025 10:43

Vláde odkázal, aby parlament nezahlcovala návrhmi na skrátené legislatívne konanie.

formaldehyd  Kysuce, Čadca, Svrčinovec, výjazd D3, nehoda kamióna

Únik vysoko toxickej látky na Kysuciach: polícia uzavrela viaceré cesty

23.12.2025 09:35, aktualizované: 10:20

K dopravnej nehode nákladného vozidla s prívesom ADR, pri ktorej sa príves prevrátil a unikol formaldehyd.

Milosrdní bratia

Nemocnica Milosrdní bratia v Bratislave prejde pod skupinu Agel

23.12.2025 09:02

Nehnuteľnosti patriace nemocnici zostávajú vo vlastníctve rehole.

Justice Department Jeffrey Epstein

Zverejnenie fotiek s Epsteinom podľa Trumpa ničí reputáciu aj tým, čo s ním nemajú nič spoločné

23.12.2025 09:00

Trump sa k začatiu zverejňovania tzv. Epsteinových spisov americkým ministerstvom spravodlivosti vyjadril prvýkrát od piatka.

teater

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 180
Celková čítanosť: 371370x
Priemerná čítanosť článkov: 2063x

Autor blogu

Kategórie